Gratisvecka att spela samt ny säsong verkar vara något som går hem i stugorna. För på kort tid har Marathons aktiva antal spelare skjutit i höjden rejält, vilket måste komma som en viss lättnad för Bungie efter en lång period med till synes ganska svalt intresse.
Vid lanseringen hade Marathon ungefär 80 000 samtidiga spelare, men det sjönk sedan stadigt ner till ungefär 10 000, innan extraction shootern nu återigen sprakat till liv med omkring 40 000. En tydlig förbättring även om det inte är samma toppnivå som vid lanseringen.
Trots uppgången finns det fortfarande frågetecken kring spelets långsiktiga framtid. Marathon har inte varit ett billigt spel att utveckla och för ett så storskaligt live action-spel är siffran fortfarande relativt blygsam.
Teamet hos Bungie har dock varit tydliga med att man planerar stötta Marathon med nytt innehåll och fler säsonger under lång tid framöver. Så nu återstår det mest att se om spelarna stannar kvar, eller om det återigen börjar sjunka efter att nyhetens behag lagt sig.
Missa inte heller vår artikel om varför du faktiskt borde ge Marathon en chans, som du kan läsa här.
Kommer du testa att lira Marathon nu när det är gratis under en veckas tid?
Marathon får nytt liv - spelarantalet har nästan fyrdubblats
Originalquelle: www.gamereactor.se →